Archív reportáží z modelářských výstav podle ročníků
Při své modelářské praxi využívám návštěvy výstav k čerpání mnohých námětů pro stavbu
domácího kolejiště. Modelářské kluby pořádají své pravidelné výstavy většinou na konci
roku v předvánočním období. Další modelářské výstavy jsou pořádány jako doprovodné v rámci
např. oslav výročí tratí. Kromě výstav lze v dnešní době navštívit i stálé expozice. Tato komerční
kolejiště bývají veliká jak rozlohou, tak hustotou provozu. Tato kolejiště také bývají plně digitalizována
a provoz na nich je plně automatický.
Zvláštní skupinu tvoří výstavy modulových kolejišť. Taková kolejiště
bývají sestavena z modulů několika modelářů a díky normám mohou být jednotlivé moduly různě pospojovány.
Plánu takového sestaveného kolejiště se říká layout. Společným znakem těchto kolejišť je, že se
snaží podle grafikonu simulovat skutečný provoz a soupravy nejezdí stále dokola jako na oválu
běžného kolejiště.
2013201220092008200720062005200420032002
Přehled reportáží z modelářských výstav v roce 2005
Mnohé reportáže jsou z výstav, které pravidelně pořádají modelářské kluby. V reportážích jsou
proto uvedeny odkazy na předchozí reportáže a také odkazy na klubové internetové stránky. Pokud je reportáž
z výstavy jako doporovodného programu jiné akce, jsou uvedeny odkazy na reportáže z těchto akcí.
Tato krátká fotoreportáž je trochu netradiční. Jak jde čas, rozhodl jsem se své třetí kolejiště zrušit a postavit zase něco nového. Bylo by však škoda zlikvidovat kolejiště jen tak a napadlo mě prezentovat jej v prostorách výlohy sponzora SELECT SYSTEM. Díky svým "schodišťovým" rozměrům 220 x 85 cm nebyl problém s umístěním kolejiště v pravé části výlohy Internet centra na pěší zóně v Šumperku.
|
Letos jsem si nemohl nechat ujít výstavu tohoto klubového kolejiště. Poprvé jsem ho viděl ještě na loňské poslední výstavě v bývalých prostorách na Bratislavské ulici. Byl jsem zvědav, jakých změn kolejiště doznalo. Výsledný stav předčil moje očekávání, byť je momentálně ve stavu těžké rozpracovanosti. Střední část je zcela nová, již digitalizovaná a řízená z počítače. Na ni navazující levá část s městskou zástavbou a depem, stejně tak pravé křídlo kolejiště, je ještě analogové. Kombinovaný provoz je organizován tak, že digitalizované soupravy analogovou částí kolejiště projíždějí.
|
Skoro pokaždé, když se zastavím v Brně, využiji nějakou tu chvíli před odjezdem vlaku a zaskočím do blízkého Modelového světa. Překvapily mě značně rozšířené prostory, které jsou zaměřeny daleko více komerčně. Prodej modelů a příslušenství byl rozšířen a neomezuje se jen na předváděnou velikost H0. Zbytek nových prostor je věnován zcela jinému hobby odvětví - autodráze a RC modelům. Zájemci si mohou zajezdit na autodráze nebo ti zručnější mohou vyzkoušet ovládání RC modelů na speciální dráze.
|
I letos jsme se vypravili na pravidelnou podzimní výstavu KŽM Přerov. Tentokrát nás zaskočil nečekaně velký zájem hned první den, což znamenalo vystát frontu, která se vinula přes obě patra až ven ke vstupu. Původní pravý panel prošel zásadní rekonstrukcí, byť není ještě zcela dokončen. Stanice Kamenice je zcela nová včetně depa a točny. Pozornější si všimnou i změn na traťovém svršku. Nové jsou i soupravy, z nichž ty nejdelší, jezdící na hlavní trati, se maximálně přibližují svým skutečným předlohám. Za zmínku stojí také další novinka, jezdící autíčka po silnici od stanice Kamenice směrem vpravo do kopců.
|
Původně jsem neplánoval návštěvu této akce, ale návrh rodiny na sobotní výlet do tohoto maxi hračkářství jsem nakonec uvítal. Spojení 17. Pražský veletrh hraček a 14. Mezinárodní modelářský a hobby veletrh je skutečně logické. Hledal jsem hlavně vystavovatele s železniční tematikou a část jich byla v Hale 1 (Veletrh hraček) a část v Hale 3 (Model hobby). Kolejiště jsem našel zajímavá dvě na stáncích Tillig a Noch, ale diorámat, kterými obchodníci prezentovali produkty hlavních výrobců, byla nakonec celá řada. Stačilo si jen jednotlivé stánky pořádně prohlédnout.
|
V kulturním sále žst Pardubice byla po oba víkendové dny ke shlédnutí výstava kolejišť a modelů. Zcela vlevo bylo neprovozní dioráma se zimní tematikou ve velikosti H0, dále ovál kolejiště LGB a pak už následovala provozní kolejiště. Jedno bylo ve velikosti N, všechna ostatní ve velikosti TT.
|
V rámci akce Slavnosti Pernštejnského panství a zároveň oslav 120 let trati Brno - Tišnov a 100 let Tišnov - Žďár n. Sázavou se v místní ZŠ uskutečnila malá výstava modelových kolejišť. Bylo možné shlédnout pěkné kolejiště H0 s námětem podle místní trati, modulové kolejiště v modelové velikosti N a na zemi se ještě po ovále střídavě proháněly dva vlaky zahradní železnice LGB za hlasitých zvukových efektů.
|
Využil jsem situace, že jsem se do Brna zajel na akci Parním vlakem na hrad Pernštejn a neopomněl jsem zaskočit na moji oblíbenou stálou výstavu. Tentokrát jsem se zaměřil na focení spíše drobnějších detailů. Kolejiště jsem párkrát viděl, takže vlastního provozu jsem byl dosti nabažený z minulých návštěv. A co nového bylo ke shlédnutí? Modelová noc je opět zajímavější. Osvětlení je částečně i v průmyslové zóně a "obloha" je pokryta stovkami hvězd. V továrně se intenzivně pracuje, aspoň tak můžeme usoudit z kouřícího komína. Asi nejvíce mě zaujala jednotka ICE s vestavěnou kamerou, jejíž obraz je přenášen na televizor. Průjezd krajinou je skutečně realistický, pouze snad připomínku k osazení kamery právě do této jednotky. Modelové oblouky jsou přece jen ostřejší a při jejich průjezdu se kamera, díky vybočení skříně ICE mimo oblouk, dívala trochu za roh.
|